Foute toezegging Belastingtelefoon: geen revisierente
Als de Belastingtelefoon in een concrete toezegging zonder voorbehoud stelt dat iemand geen revisierente is verschuldigd, mag de beller daarop vertrouwen. Zo luidt het oordeel van Hof Den Bosch.
Een man heeft een lijfrenteverzekering afgesloten. De verzekeraar wijst hem op de mogelijkheid om de lijfrenteaanspraak af te kopen. Maar de verzekeraar waarschuwt de man ook dat hij dan misschien revisierente moet betalen. De man besluit de Belastingtelefoon te bellen voor nadere informatie. In het telefoongesprek geeft hij zijn BSN, looptijd van de lijfrentepolis en de betaalde premies op. De medewerker van de Belastingtelefoon verklaart vervolgens zonder voorbehoud dat de man geen revisierente is verschuldigd. Maar na de afkoop van de lijfrentepolis brengt de Belastingdienst de man toch revisierente in rekening. De man start daarop een beroepsprocedure.
Het hof constateert dat volgens de wet de man inderdaad revisierente moet betalen. Vervolgens is de vraag of de man een beroep kan doen op het vertrouwensbeginsel. Uit de rechtspraak blijkt dat niet alle uitspraken van de Belastingtelefoon vertrouwen opwekken. Het hof maakt onderscheid tussen algemene voorlichting en concrete toezeggingen. In het geval van algemene voorlichting is niet zo snel sprake van opgewekt vertrouwen. Maar in deze zaak is sprake van een concrete toezegging waarbij de man juiste achtergrondinformatie heeft verstrekt. Daarom oordeelt het hof dat bij de man te honoreren vertrouwen is opgewekt. De man hoeft daarom de revisierente niet te betalen.
Bron: Hof Den Bosch 13-02-2020, nr. 19/00393